01062017 // vlierbloesem








Op de grens van mei en juni, brouwde ik mijn eigen vlierbessensiroop. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de geur niet heel aangenaam vond, heel erg overdadig. Alsof je de parfumerie binnenloopt. Maar het is simpel om te doen en als je toch een paar van die struiken in de tuin hebt staan... 
Bij deze het recept van de buurvrouw, dat ik gebruikte;

Vlierbloesemsiroop
vlierbloesem 
2 onbehandelde citroenen 
suiker 

"Vul een glazen bokaal van 2 liter met vlierbloesem. Doe er twee in schijven gesneden (biologische) citroenen bij, overgiet het geheel met koud water en laat 24 uur op een warme plaats trekken.
Zeef de vloeistof door een neteldoek en pers het goed uit. Meet de vloeistof, en breng het vocht langzaam aan de kook. Per liter vloeistof 1/2 kg suiker onderroeren.
Afschuimen en in glazen gieten die je tot aan de rand vult, dichtschroeft en omgekeerd laat afkoelen.
Gebruik van de siroop: bv een geutje in een glas droge witte wijn. 
 - Spa-rood is volgens de buurvrouw ook heel lekker met een scheutje van deze siroop."

Op de site van kiind stond een limonadeversie. Wat sneller klaar, maar niet lang houdbaar. De siroop kun je - als de dop van de glazen fles vacuüm is getrokken - langer bewaren. (Dit kun je controleren door te voelen of je de dop nog in kunt drukken. De dop trekt vacuüm als je hem een tijdje op de kop laat koelen.)
Nog wonderlijker vond ik de snack van vlierbloesem. Dit moet ik nog proberen, maar het maakt me heel nieuwsgierig. 

Het staat ook al ergens in de recepten; maar spoel de schermen niet af. Hierbij gaat er veel van de aroma verloren en dat is jammer.

Laat je me weten wat je ervan hebt gemaakt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten